Pick-up’y Mitsubishi – 40 lat sukcesów
Jest rok 1978 i świat zaczyna się zmieniać. Gra Space Invaders zyskuje światową popularność, przyczyniając się do powstania branży gier elektronicznych. W Japonii powstaje pierwsza automatyczna sieć telefonii komórkowej, a do kin trafia film z Supermanem.
Debiutuje jeszcze jeden szczególny produkt, którym przez następne 40 lat będzie się poruszać prawie 5 milionów ludzi – to pick-up Mitsubishi o ładowności 1 tony.
To samochód użytkowy, który będzie w stanie pokonać każdą drogą na całym świecie. Został opracowany, aby spełnić oczekiwania klientów potrzebujących pickupa, cechującego się niezawodnością, trwałością i ponadprzeciętnymi możliwościami jezdnymi, a jednocześnie zapewniającego komfort i łatwość prowadzenia typowe dla osobowego sedana.
Pierwsze modele nazywały się “FORTE”, chociaż pojazdy przeznaczone na eksport miały oznaczenie L200, znane do dzisiaj. Od samego początku FORTE miał być twardym, niezawodnym samochodem do przewożenia ludzi i towarów.
Model FORTE został tak zbudowany, aby nie tylko zapewnić ładowność 1 tony, ale również łatwość prowadzenia; miał być połączeniem trwałości, przyjemności z jazdy oraz imponujących parametrów ładunkowych. Dzięki tym cechom auto zyskało popularność na całym świecie: od terenów lodowatej Północy, aż po skąpane w słońcu pustynie.
Aby zapewnić klientom jeszcze większe możliwości, w 1980 roku Mitsubishi Motors zbudowało wersję 4x4, wykorzystując swoje doświadczenie w konstruowaniu samochodów z napędem na cztery koła. Był to przełomowy moment dla przyszłych modeli Mitsubishi z napędem 4WD, takich jak PAJERO/MONTERO oraz DELICA.
Pickup, wkrótce na wielu rynkach nazwany TRITON, przyczynił się do biznesowego sukcesu Mitsubishi Motors. Pierwsza i druga generacja były produkowane w fabryce Ohe należącej do Mitsubishi Motors. Produkcję modelu trzeciej generacji rozpoczęto w 1995 roku w fabryce Laem Chabang w Tajlandii, skąd był eksportowany na cały świat. Obecnie jest to największy zakład produkcyjny Mitsubishi Motors, wytwarzający ponad 400 000 pojazdów rocznie.
A oto przypomnienie historii kolejnych generacji modeli FORTE, TRITON i L200- wraz ze spojrzeniem, co może przynieść najbliższa przyszłość.
1. generacja - FORTE/L200 1978
Na świecie, a w szczególności w Ameryce Północnej pojawia się popyt na małe samochody typu pick-up, które są wykorzystywane do dojazdów do szkoły i pracy, a także w celach rekreacyjnych. Mitsubishi Motors wprowadza swój pierwszy pick-up o ładowności 1 tony pod nazwą "FORTE" we wrześniu 1978 roku i zaczyna go eksportować do Ameryki Północnej od października tego samego roku. Nazwa “FORTE” w języku włoskim oznacza “mocno”. Prototypy przechodzą rygorystyczne testy pod względem wytrzymałości w Ameryce Północnej, Tajlandii i Arabii Saudyjskiej W sumie około 657 000 pojazdów powstaje w fabryce Ohe w Japonii, a częściowo w fabryce Laem Chabang w Tajlandii. Stylistyka bierze swój początek od kompaktowego sedana “GALANT ?,” z długim „nosem”, wlotem powietrza w wysuniętym spoilerze pod zderzakiem i czterema okrągłymi reflektorami po raz pierwszy zastosowanymi w pick-upie. Model FORTE wyposażono w silniki benzynowe o pojemności 2.0 i 2.6 litrowa w Ameryce Północnej oraz 1,6-litrowy silnik benzynowy w Japonii i innych krajach. Diesel o pojemności 2.3 litra jest dostępny tylko w wersjach na eksport. Szerokość 1360 mm z przodu i długi rozstaw osi wynoszący 2.780 mm zapewniały doskonałą stabilność w czasie jazdy.Jak na samochód użytkowy, podwozie było bardzo wyrafinowane. Z przodu zastosowano hamulce tarczowe, podwójne wahacze ze sprężynami śrubowymi, a z tyłu sztywną oś i resory piórowe. Bardzo ciche wnętrze było wynikiem bezkompromisowego podejścia do parametrów NVH, które obejmuje zastosowanie 2-częściowego wałka rozrządu i szerokie wykorzystanie strategicznie rozmieszczonych materiałów wygłuszających. Mitsubishi Motors wykorzystało swoje wieloletnie doświadczenie w budowaniu terenówek i dodało nowo opracowany system z dołączanym napędem na 4 koła, wraz z ze specjalnie dostosowaną przekładnią. System ten zmniejszył hałas przekładni i utratę mocy, a także umożliwił jazdę po drogach z dużą prędkością. Model ten był protoplastą linii pojazdów Mitsubishi Motors z napędem 4WD takich jak PAJERO/MONTERO oraz DELICA.
2. generacja - STRADA/L200 1986
W marcu 1986 roku na rynku pojawił się całkowicie nowy model. Metamorfoza nadwozia objęła przedni grill oraz kilka innych eleganckich szczegółów w linii nadwozia. Linie nadają pojazdowi nowoczesny i twardy charakter, podkreślając jego wydajność. Zaoferowano szerszy wybór, w tym trzy typy nadwozia: kabina pojedyncza Single Cab, Club Cab, podwójna Double Cab, krótkie i długie nadwozia dostępne dla wersji z pojedynczą kabiną, napędem na 2 koła i 4 koła, 2,0-litrowym i 2,6-litrowym silnikiem benzynowym oraz 2,5-litrowym silnikiem Diesla.Nazwa zmieniła się, gdy w 1991 roku w Japonii pojawiła się wersja "STRADA" z podwójną kabiną. Model ten był również nazywany "MIGHTY MAX" w Ameryce Północnej, "TRITON" w Australii i "L200" w innych regionach świata. W Ameryce Północnej sprzedawany był również przez Dodge’a jako "RAM 50". Prawie 1,146,000 egzemplarzy modelu 2. generacji zostało wyprodukowanych w fabrykach Ohe w Japonii oraz Laem Chabang w Tajlandii.
3. generacja - STRADA/L200 1996
Produkcja trzeciej generacji “STRADA/L200” rozpoczęła się w 1995 roku w Tajlandii. Wnętrze i nadwozie zostały całkowicie zmienione, aby nadać modelowi charakterystyczny, nowoczesny wygląd. Nowy styl odzwierciedlał potrzeby klienta, poszukującego pick-upa, którego mógłby używać jak samochodu osobowego. Przestronny pięcioosobowy pojazd był wygodny i wystarczająco pojemny zarówno do celów rekreacyjnych, jak i użytkowych. Osiągi w zakresie mocy i jazdy w terenie zostały poprawione, dzięki 2,5-litrowemu turbodoładowanemu silnikowi Diesla z intercoolerem i funkcjom takim, jak "Easy Select 4WD". Zwiększono poziom bezpieczeństwa i wyposażenia, aby sprostać wymaganiom klientów, którzy oczekiwali poziomu komfortu samochodu osobowego. Model "STRADA / L200" był sprzedawany w Tajlandii, a także eksportowany do Europy, Oceanii, Ameryki Łacińskiej, krajów Bliskiego Wschodu i Afryki. Sprzedano w sumie około 1 046 000 pojazdów.
4. generacja - TRITON/L200 2005
W sierpniu 2005 r. nastąpiła całkowita zmiana modelu, a po jej wprowadzeniu w Tajlandii uruchomiono eksport do około 150 krajów na całym świecie. Samochód stał się niezwykle ważnym produktem w globalnej strategii Mitsubishi Motors. Rozwój modelu TRITON/L200 oparto na trzech podstawowych cechach, dzięki którym mógł podbić rynek motoryzacyjny na świecie. Po pierwsze, musiał przekroczyć podstawowe wymagania dotyczące właściwości użytkowych pick-upów takich jak: oszczędność, trwałość i niezawodność. Po drugie, musiał spełnić najwyższe standardy jakości, aby jeszcze bardziej wzmocnić markę Mitsubishi w skali globalnej. I wreszcie, nie mógł być tylko pojazdem użytkowym, ale musiał spełniać wiele innych potrzeb klientów. W sumie wyprodukowano 1 423 000 egzemplarzy modelu TRITON/L200 4. generacji. Cechy charakterystyczne modelu TRITON/L200 z 2005 roku to innowacyjny projekt wnętrza i nadwozia, który sugeruje sportowy styl, a jednocześnie jest bardzo elegancki. Posiada najbardziej obszerne wnętrze w swojej klasie, a zawieszenie i wyposażenie zapewniają komfort, pozwalający na rywalizację z samochodami osobowymi. Te elementy nie tylko podkreśliły innowacyjność modelu TRITON/L200, ale zmieniły dotychczasowe postrzeganie pickupów jako zwykłych pojazdów użytkowych, co znacznie rozszerzyło bazę klientów Mitsubishi Motors. Nowo opracowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem common rail generował dużą moc, jednocześnie zapewniając niskie zużycie paliwa, niską emisję spalin i poziom hałasu.Nowo zaprojektowane nadwozie osiągnęło także najwyższy poziom funkcjonalności i przestronności w swojej klasie. Uczestnictwo w Rajdzie Dakar i innych rajdach pozwoliło mu na poprawę osiągów napędu 4WD w terenie i pomogło opowiedzieć światu o wytrzymałości modelu TRITON/L200.
5. Generacja
W 2014 roku, nowa, 5. generacja modelu TRITON/L200 podjęła wyzwanie spełniania coraz większych oczekiwań klientów. Poprawiono użyteczność i trwałość w przypadku zastosowań użytkowych, dodano sportowego ducha, poprawiono jakość prowadzenia i poziom komfortu pasażerów, co sprawiło że nowy TRITON/L200 ewoluował w kierunku "sportowej półciężarówki".Oferowane są trzy typy kabin: pojedyncza Single Cab, podwójna Double Cab, i Club Cab z dwoma drzwiami. 2,5-litrowy turbodiesel i silniki benzynowe 2.4 litra zostały ulepszone i są oferowane wraz z nowo opracowanym "czystym" turbodieslem MIVEC o pojemnośći 2.4 litra. Zapewnia on najwyższą wydajność przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i obniżeniu emisji CO2. Po raz pierwszy oferowana jest 6-biegowa manualna i 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów z trybem sportowym. System 4WD jest nadal udoskonalany. System "Easy Select 4WD" ma trzy pozycje pracy: 2H, 4H, 4L, aby zapewnić optymalną przyczepność w różnych warunkach drogowych oraz "Super Select 4WD-II" z elektronicznym sterownikiem.Opcja 2WD jest nadal oferowana, w tym wersja standardowa i model "High Rider", który ma taki sam prześwit jak wersja 4WD, co poprawia jej właściwości terenowe.